اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 1772
1391/07/26 - 09:43
سلول درمانی بیماری های زانو تحت نظر پزشک متخصص انجام شود

رییس انجمن جراحی زانو و آرتروسکوپی گفت: در آسیب های زانو در مواردی که غضروف زانو دچار مشکل شده و یا برای تسریع در التیام آسیب منیسک ترمیم شده و یا رباط جراحی شده با صلاحدید پزشک معالج چانچه نیاز به سلول درمانی باشد باید با نهایت دقت انجام شود.

 

دکتر محمد رازی رییس انجمن جراحی زانو و آرتروسکوپی و دبیره بیستمین کنگره انجن جراحان ارتوپدی ایران در گفتگو با بنیان اظهار داشت: بسیاری از مشکلاتی که افراد عمومی جامعه در رابطه با مفصل زانو دارند با درمان طبی ازجمله استراحت، فیزیوتراپی ، ورزش های مخصوص زانو که توسط پزشک معالج یا فیزیوتراپ آموزش داده می شود و یا اگر فرد با اضافه وزن مواجه است با کاهش وزن، اگر کم تحرک است با تحرک بیشتر و اگر پر تحرک است با کاهش نسبی تحرک قابل پیشگیری و درمان هستند و تعداد کمی از مشکلات زانو سرانجام نیاز به عمل جراحی پیدا می کند.

وی  با بیان اینکه سلول درمانی و تزریق و کارهایی که برای درمان آسیب زانو انجام می شود باید تحت نظر پزشک متخصص باشد گفت: در آسیب های زانو در مواردی که غضروف زانو دچار مشکل شده و یا برای تسریع در التیام آسیب منیسک ترمیم شده و یا رباط جراحی شده با صلاحدید پزشک معالج چانچه نیاز به سلول درمانی باشد باید با نهایت دقت انجام شود. اینطور نیست که فردی دچار مشکل زانو شود و پزشک معالجی که هیچ اطلاعی از بیماری های زانو نداشته باشد به صرف یک سوزن و سرنگ و یا PRP بخواهد سلول را در زانوی فرد تزریق کند.

پزشکان عمومی مجاز به انجام سلول درمانی نیستند

رییس انجمن جراحی زانو تصریح کرد: تشخیص و درمان بیماری های زانو با متخصص ارتوپدی و بعضا متخصصین طب فیزیک است که باید زانو معاینه شود . اگر اشکال مکانیکی یا اشکال بیماری های ایمونولوژیک و یا به علت اختلالات درمحور زانو باشد به صلاحدید پزشک ابتدا با متخصص ارتوپد و در وهله دوم با متخصص طب فیزیکی و در مرحله بعد با متخصص روماتولوژی است.

وی تاکید کرد: پزشکان عمومی که اطلاعی از بیماری های زانو ندارند مجاز به انجام این تزریقات نیستند.

دبیره بیستمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره استئونکروز نیز گفت: در بعضی افراد قسمتی از مفصل دچار استئونکروز می شود. یعنی قسمتی از استخوان و غضروف روی آن،  به صورت منطقه ای و کوچک جریان خون را از دست می دهد و دچار نکروز می شود که اصطلاحا به آن سیاهشدگی می گویند. این بیماری گاهی بدون علت خاص ایجاد می شود و گاهی به علت صدمه به وجود می آید. معمولا یا در سنین خیلی بالا و یا در سنین نوجوانی این اتفاق می افتد که پس ازتشخیص ، با فیزیوتراپی و در اکثر موارد با جراحی قابل درمان است.

وی درباره تفاوت علم ارتوپدی و فیزیوتراپی گفت: علم ارتوپدی علمی است که مربوط به سیستم عضلانی استخوانی می شود. سیستم عضلانی استخوانی از بدو تولد، رشد و نمو و اختلالات مادرزادی سیستم عضلانی استخوانی، بیماری های عضلانی استخوانی و آسیب دیدگی ها و تا سنین بالا آرتروز، ساییدگی، شکستگی ها، مشکلاتی که در ورزش ممکن است ایجاد شود و مشکلاتی که به علت شغل ، کار، نحوه زندگی و.. تاثیراتی روی سیستم عضلانی استخوانی انسان می گذارد که در ارتوپدی مورد بحث و درمان قرار می گیرد.

دکتر محمد رازی با بیان اینکه این درمان ممکن است به صورت درمان طبی باشد یا درمان جراحی افزود: این درمان ها روش های مختلفی دارند و فیزیو تراپی یعنی درمان فیزیکی یکی از راه های درمانی آسیب های عضلانی – استخوانی است. در فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های مختلف و وسایلی که هر روز اختراع می شود و استفاده از ورزش های مخصوصی که برای سیستم عضلانی – استخوانی به کار برده می شود درمان ها انجام می شود.

به گفته این پزشک معالج بیماری های زانو، فیزیوتراپی یکی از کمک درمان های آسیب های سیستم عضلانی – استخوانی و ارتوپدی است و همیشه در درمان تشخیص نوع آسیب دیدگی و نوع بیماری با متخصصین ارتوپدی است و متخصصین فیزیوتراپی هم، با ارجاع بیمار از طرف متخصص ارتوپد نسبت به درمان فیزیکی بیماری اقدام می کند و همکاری دوجانبه ای بین فیزیوتراپیست ها و ارتوپدها همیشه وجود داشته و دارد.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved